A CITY FULL OF FEELINGS A CITY FULL OF FEELINGS







Υπό την αιγίδα:
Χορηγοί

«Το όνομα της πόλης πρέπει να αποκατασταθεί»

Ο Ευάγγελος Βανέλλης - Οργανωτικός Γραμματέας Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Δήμου Λεμεσού, ήταν ένας άνθρωπος ερωτευμένος παράφορα με τη Λεμεσό, μια έντονη προσωπικότητα και ένας γεννημένος καλλιτέχνης που πρόσφερε απλόχερα (τα δε πρώτα χρόνια αμισθεί) τις υπηρεσίες του στην πολιτιστική ζωή της πόλης.

Με οργανωτικό ρόλο στη Γιορτή του Κρασιού, στο Καρναβάλι Λεμεσού και στα καλλιτεχνικά γεγονότα της πόλης γενικότερα, το 1960 έδωσε σάρκα, οστά, αλλά και λάμψη σε ένα διεθνές φεστιβάλ που είχε για καιρό στο μυαλό του: “Το Διεθνές Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ Ανατολικών Χωρών”.

Με τη στενή του συνεργάτιδα Λούλλα Σιούσμιθ, ξεκίνησε μια πολύχρονη και επιτυχημένη καλλιτεχνική παράδοση με επίκεντρο τη Λεμεσό. Το 1966 γεννιέται το Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ Λεμεσού με συμμετοχές από Κύπρο, Ελλάδα και Ευρώπη, στα πλαίσια του οποίου γινόταν και διαγωνισμός σύνθεσης τραγουδιού. 

Από το 1969 ξεκινά ο επίσημος πλέον θεσμός «Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ Κύπρου» ο οποίος όμως διεξαγόταν μόνο στη Λεμεσό και σε αυτό φιλοξενούνταν εξέχουσες μορφές της μουσικής τέχνης από όλο τον κόσμο. Ο Βανέλλης ταξίδευε σε κάθε γωνιά του κόσμου και επέλεγε τους καλλιτέχνες που θα φιλοξενηθούν στο Φεστιβάλ. Γνωστά ονόματα του Ελληνικού κινηματογράφου/θεάτρου και της Ελληνικής μουσικής σκηνής αποθεώνονται στη σκηνή του Κηποθέατρου Λεμεσού. Μαζί με αυτούς και άλλοι τόσοι επιτυχημένοι καλλιτέχνες από τον υπόλοιπο κόσμο. Χορευτικά συγκροτήματα από Κούβα, Λιβύη,  Ουγγαρία και πολλές άλλες χώρες, συγκροτήματα από όλο τον κόσμο, αλλά και ονόματα που την τότε εποχή προκαλούσαν παραλήρημα στο πέρασμα τους (Τουρνάς, Δάκης κ.α). 
 

«Το όνομα της πόλης πρέπει να αποκατασταθεί»

Ο Ελληνικός τύπος πολύ συχνά αναφέρθηκε στο όνομα του Ευάγγελου Βανέλλη, αλλά και στις συχνές επισκέψεις του στην Ελλάδα προς αναζήτηση «υλικού» για το Φεστιβάλ Λεμεσού. Στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» τον Νοέμβριο του 1971, το Φεστιβάλ αναφέρθηκε από δημοσιογραφικό λάθος ως το «Φεστιβάλ Λευκωσίας». Ο Βανέλλης φρόντισε με ουκ ολίγες επιστολές και αρθρογραφήματα να «αποκαταστήσει» το όνομα της αγαπημένης του πόλης. Χαρακτηριστική δε και η επιστολή του προς τον αρχισυντάκτη της εφημερίδας «Ναυτεμπορική» από τον οποίο ζητά την σχετική αποκατάσταση: 

«Στο χθεσινό φύλλο σου στη δεύτερη και στην τέταρτη στήλη κάτω από την ρουμπρίκα «Από πρωίας εις πρωίας» εδημοσίευσες με αγάπη την είδηση: “Το Δ’ Καλλιτεχνικόν Φεστιβάλ Λευκωσίας”.

Η είδηση αναφέρεται στην επίσκεψι μου εις Αθήνας, προκειμένου να επιτύχω ευρύτερη συμμετοχή καλλιτεχνικών συγκροτημάτων από την Ελλάδα, στο Δ’ Φεστιβάλ Κύπρου.

Από κάποιαν όμως παραδρομή, αντικατεστάθη η Λεμεσός από την Λευκωσία. Είναι γνωστό όμως πως τα Καλλιτεχνικά Φεστιβάλ Κύπρου γίνονται στη Λεμεσό, την παραθαλάσσια πόλη της Κύπρου, το επίκεντρο της οικονομικής και εκπολιτιστικής ζωής του Νησιού.

Θα παρακαλούσα, λοιπόν να αποκατασταθεί η σχετική είδηση, πράγμα που δεν μειώνει τη Λευκωσία, την πρωτεύουσα μας, το μεγάλο αυτό Κέντρο και πραγματικό ορμητήριο για τη γνωριμία του Νησιού μας που συγκεντρώνει ιδιαίτερα χαρίσματα και εκδηλώσεις ιδιαιτέρων αξιώσεων.»

Φωτογραφικό αρχείο Χριστιάνας Βανέλλη