A CITY FULL OF FEELINGS A CITY FULL OF FEELINGS







Υπό την αιγίδα:
Συνεργάτες - Χορηγοί

Μονή Τιμίου Σταυρού (Ανώγυρα)

Καμία φωτογραφική μηχανή δεν έχει αντισταθεί στην πρόκληση να το απαθανατίσει. Η ομορφιά του είναι ξεχωριστή και κάθε εποχή του χρόνου την αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο. Το πανάρχαιο μοναστήρι του Τιμίου Σταυρού καταφέρνει να κλέβει πάντα τις εντυπώσεις των επισκεπτών.

Ανηφορίζοντας προς την Ανώγυρα ανάμεσα σε χαρουπιές, αμυγδαλιές και αμπέλια, στα δεξιά του δρόμου ξεπροβάλλουν τα ερείπια του μοναστηριού. Το μοναστήρι του Τιμίου Σταυρού βρίσκεται στο χώρο ενός πρωτοβυζαντινού συνοικισμού, που ήταν γνωστός ως «χώρα Ανωγύρων».

Η εκκλησία είναι χτισμένη πάνω στα θεμέλια μιας παλαιοχριστιανικής βασιλικής και χρονολογείται στο 14ο αιώνα. Μέρος μιας άλλης, τρίκλιτης βασιλικής, μεταγενέστερης της αρχικής, σώζεται στον ίδιο χώρο. Ο ναός που λειτουργεί σήμερα είναι μονόκλιτος, με καμάρες στην οροφή και ψηλό τρούλο. Στο εσωτερικό είναι διακοσμημένος με τοιχογραφίες, φθαρμένες μεν, αλλά εξαιρετικά δείγματα της εποχής και τεχνοτροπίας τους. Σε πολύ μεταγενέστερους χρόνους, γύρω από την εκκλησία, κυρίως στη νότια πλευρά, προστέθηκαν στα ερείπια και κατασκευές για τις ανάγκες διαμονής των μοναχών που εγκαταστάθηκαν εκεί.

Σύμφωνα με κάποιες πηγές, ένας από τους σταυρούς που βρίσκονται στο μοναστήρι του Ομόδους, αρχικά ανήκε σε αυτή τη μονή και σε χρόνους δύσκολους, με εντολή του Μητροπολίτη Πάφου, μεταφέρθηκε εκεί για ασφάλεια. Ο θρύλος λέει ότι στην περιοχή του μοναστηριού υπάρχει και μια υπόγεια σήραγγα, όπου οι μοναχοί – οι οποίοι λέγεται ότι ζούσαν πλουσιοπάροχα — φύλαγαν τους θησαυρούς τους.

Στο χώρο βρίσκονται σε εξέλιξη αρχαιολογικές ανασκαφές και εκτιμάται ότι τα στοιχεία που έρχονται στο φως, κατατάσσουν αυτό το αξιόλογο μοναστηριακό συγκρότημα στους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Κύπρου.

Στην αυλή του μοναστηριού γίνεται πανηγύρι κάθε 1η Αυγούστου.

Φωτογραφίες: Παγκύπριος Σύνδεσμος Καλλιτεχνών Τέχνη Δίχως Σύνορα, Μαριάννα Χαραλάμπους, Αγνή Τσούλουπα, Γιάννης Μαρκρυγιάννη, Ευδοκία Μιχαήλ, Μιχάλης Παϊκούσης